4.4 met 21 reviews
4.4 met 21 reviews
Algemene voorwaarden

Optimus Taleninstituut

Vragen over de algemene voorwaarden? Neem dan via onderstaande knop contact met ons op.

 

Definities

Indien in dit document termen met een hoofdletter worden aangeduid, zowel in enkelvoud als in meervoud, dienen deze termen als volgt te worden gedefinieerd:

Dienstverlener: de vennootschap onder firma Optimus Taleninstituut, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te Breda onder nummer 76516075;

Opdrachtgever: de natuurlijke persoon dan wel de rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met de Dienstverlener ten behoeve van het leveren van een Opdracht, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de Opdrachtgever en de Dienstverlener eenzelfde (natuurlijke) persoon zijn, hetgeen bijvoorbeeld het geval is bij open inschrijvingen;

Cursist: degene die aan de taalcursus deelneemt, in dienst/opdracht van de opdrachtgever dan wel op eigen initiatief;

Opdracht(en): de taalondersteuning, dan wel iedere andere vorm van individuele dan wel groepsmatige cursus, bijles, taalcorrectie, voorlichting, werkgroepen c.q. training e.d. welke in opdracht van de wederpartij door de Dienstverlener wordt verzorgd;

Voorwaarden: onderhavig document, hetgeen de algemene voorwaarden van de Opdrachtgever behelst;

Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 BW welke tussen de Dienstverlener en de Opdrachtgever tot stand komt en de grondslag vormt voor het volgen van de opleiding of cursus, dan wel iedere andere overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn verklaard;

Partij(en): de Dienstverlener en de Opdrachtgever tezamen, dan wel individueel in enkelvoud.

Artikels

Artikel 1. Algemeen

  • Deze Voorwaarden zijn van toepassing op zowel de rechtsverhouding tussen Opdrachtgever en Dienstverlener en gelden voor alle aanbiedingen, offerten en op alle Overeenkomsten en/of opdrachten met betrekking tot – doch niet hiertoe uitsluitend beperkt – het verzorgen van cursussen, bijlessen, trainingen, taalcorrecties en andere vormen van Opdrachten in de ruimste zin van het woord;
  • Andersluidende afspraken dan hetgeen in deze Voorwaarden, de offerte of de Overeenkomst vervat, maken alleen deel uit van de tussen Partijen gesloten Overeenkomst indien en voor zover Partijen zulks uitdrukkelijk schriftelijk – waaronder tevens digitaal dient te worden verstaan – zijn overeengekomen en de wilsovereenstemming zijdens de Dienstverlener evident daaruit blijkt;
  • Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Partijen zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

 

Artikel 2. Totstandkoming overeenkomst

2.1 Inschrijving voor de taalcursussen, bijlessen dan wel iedere andere Overeenkomst waarop deze Voorwaarden op van toepassing zijn verklaard, gebeurt door telefonische aanmelding, per e-mail of per inschrijving via het leerlingvolgsysteem dat door de Dienstverlener wordt gebruikt;

De aanmelding wordt per e-mail door de Dienstverlener bevestigd. Deze bevestiging geldt als bewijs van inschrijving en brengt de Overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Opdrachtgever tot stand;

2.2 Bij groepscursussen komt de Overeenkomst tot stand door ondertekening van een daartoe opgestelde cursusovereenkomst. Ondertekening geschiedt door zowel de Opdrachtgever als de cursist;

2.3 Mondelinge afspraken binden de Dienstverlener slechts nadat deze schriftelijk uitdrukkelijk door een daartoe bevoegd persoon zijdens de Dienstverlener zijn bevestigd dan wel zodra de Dienstverlener aanvang met de uitvoeringshandelingen heeft gemaakt van deze mondelinge afspraken;

2.4 Vanaf de totstandkoming van de Overeenkomst treden de wijzigingsregeling en de annuleringsregeling in werking.

 

 

Artikel 3. Intakegesprek

De Opdrachtgever/Cursist kan, na aanmelding, worden uitgenodigd voor een gratis (digitaal) intakegesprek voor een toelichting van de diensten dan wel het beantwoorden van specifieke vragen omtrent de leerbehoeften van de Opdrachtgever/Cursist.

 

Artikel 4. Duur overeenkomst en opzegging

4.1 De Overeenkomst tot bijlessen en taalcursussen wordt aangegaan voor de bepaalde tijd van zes maanden, tenzij anders overeengekomen;

4.2 Na het verstrijken van zes maanden wordt deze Overeenkomst van rechtswege omgezet naar een voor onbepaalde tijd en is de Overeenkomst door elke partij opzegbaar met inachtneming van de in artikel 4.3 genoemde opzegtermijn;

4.3 De Overeenkomst kan door elke partij worden opgezegd tegen het einde van de maand, met inachtneming van de volgende opzegtermijn: 30 dagen;

4.4 Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, uiterlijk op de eerste van de nieuwe maand per mail.

 

Artikel 5. Uitvoering overeenkomst

De Dienstverlener verbindt zich ertoe de Opdracht online uit te voeren, tenzij anders is overeengekomen.

 

Artikel 6. Pakkettensysteem

6.1 De Cursist/Opdrachtgever is vanaf de overeengekomen aanvangsdatum gebonden aan het gekozen lessenpakket en de daarbij behorende lesuren;

6.2 De Cursist/Opdrachtgever draagt er zelf zorg voor om iedere maand, tijdig, voldoende beschikbaarheid door te geven aan de docent om de pakketuren te benutten;

6.3 Indien de Cursist/Opdrachtgever en de Dienstverlener niet tot een geschikt moment kunnen komen om de pakketuren (volledig) te benutten, heeft de Cursist/Opdrachtgever het recht om de gemiste uren in de eerstvolgende maand, zonder extra kosten, in te halen. De Cursist/Opdrachtgever betaalt echter aan het eind van iedere maand het volledige pakketbedrag, ongeacht of alle uren in die betreffende maand zijn benut;

6.4 De Cursist/Opdrachtgever is gerechtigd het lessenpakket tussentijds te wijzigen. Wijziging van het lessenpakket geschiedt tegen het einde van de maand, per schriftelijke mededeling, bij voorkeur per e-mail. Deze pakketwijziging gaat in per de eerste van de eerstvolgende maand.

 

Artikel 7. Cursusdata en tijdstippen

7.1 Bij individuele cursussen en bijlessen worden de data en tijdstippen vastgesteld in overleg met de Cursist/Opdrachtgever. Deze data en tijdstippen worden na bevestiging van de inschrijving schriftelijk geregistreerd in het leerlingvolgsysteem dat door de Dienstverlener wordt ingezet;

7.2 In het geval van groepscursussen worden de data en tijdstippen vooraf vastgelegd. Voor de groepscursussen geldt een minimum aantal deelnemers van 10 deelnemers per cursus. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor bij onvoldoende inschrijvingen voor een cursus in overleg met de betrokken Cursisten/Opdrachtgever in te schrijven voor de eerstvolgende cursus.

 

Artikel 8. De taalcorrectie

8.1 De Opdrachtgever geeft bij het indienen van de te controleren stukken duidelijk aan binnen welke termijn het stuk gecorrigeerd dient te worden;

8.2 De Dienstverlener gaat pas aan de slag met de taalcorrectie nadat betaling van de taalcorrectie in goede orde is ontvangen. Vanaf dit moment gaat de nakijktermijn in;

8.3 De overeenkomst voor de taalcorrectie komt tot stand wanneer de Opdrachtgever het aanbod van de Dienstverlener inhoudende het betaalverzoek heeft aanvaardt;

8.4 De Dienstverlener bevestigt langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod;

8.5 Documenten van de taalcorrectie worden maximaal één jaar op de server van de Dienstverlener bewaard;

8.6 De Dienstverlener is niet verantwoordelijk voor onvoorziene technische problemen die ertoe leiden dat de Opdrachtgever het nagekeken document te laat dan wel niet ontvangt, daaronder te verstaan berichten in de spambox van de Opdrachtgever;

8.7 Een taalcorrectie kan niet door de Opdrachtgever worden geannuleerd na schriftelijke bevestiging van de Opdracht.

 

Artikel 9. Auteursrechten & intellectueel eigendom

9.1 De Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet;

9.2 Alle door de Dienstverlener verstrekte stukken, zoals PowerPointpresentaties, adviezen, voortgangsrapportages, software, etc. zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de Cursist/Opdrachtgever en de Dienstverlener en mogen niet zonder voorafgaande toestemming van de Dienstverlener worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt in enigerlei wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier openbaar worden gemaakt dan wel ter kennis van derden worden gebracht;

9.3 Het is De Opdrachtgever toegestaan te publiceren over de opleiding van Cursist alsmede om methodes, foto- en beeldmateriaal, voortgangsrapportages e.d. te publiceren, mits dit anoniem geschiedt en zodanig dat de privacy van de Cursist gewaarborgd blijft of met toestemming van de cursist i.v.m. gewenste exposure door de Opdrachtgever en/of Cursist.

 

Artikel 10. Betaling, kosten en betalingsvoorwaarden

10.1 De Cursist/Opdrachtgever is verplicht om de cursusgelden/bijlesgelden zo spoedig mogelijk na ontvangst van de factuur, maar in ieder geval voor de vervaldatum, te betalen aan de Dienstverlener. Indien de Cursist/Opdrachtgever de betaling niet binnen de betalingstermijn heeft voldaan, worden de cursusgelden na verloop van 14 dagen verhoogd met €40 en zijn deze voor het geheel opeisbaar;

10.2 De Dienstverlener mag, voor zover betaling onder de met Cursist afgesloten Overeenkomst nog niet heeft plaatsgevonden, de Cursist deelname tot de cursus/bijles of andere vorm van taalondersteuning weigeren of de Opdracht geheel of gedeeltelijk opschorten totdat de volledige betaling is ontvangen. Blijft ook na aanmaning inhoudende de wettelijke vertragingsrente conform artikel 6:119 jo. artikel 6:96 lid 6 BW betaling binnen een nadere aangezegde termijn uit, dan is de Dienstverlener bevoegd om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door middel van een schriftelijke verklaring te ontbinden, zulks onverminderd zijn recht op schadevergoeding;

10.3 Alle kosten, zowel buitengerechtelijk als gerechtelijk (inclusief de kosten voor juridische bijstand), die voor de Dienstverlener voortkomen uit handhaving van haar rechten jegens de Cursist/Opdrachtgever, komen voor rekening van de Cursist/Opdrachtgever;

10.4 De Dienstverlener accepteert de volgende betalingsmethoden: automatische incasso, betaling via IDeal of handmatige overschrijving van het betreffende bedrag op IBAN NL50 INGB 0008 4359 86 t.n.v. Optimus Taleninstituut. De Dienstverlener is vrij om voor de Cursist/Opdrachtgever buiten Nederland aangepaste eisen te hanteren met betrekking tot betaling, bijvoorbeeld vooraf factureren;

10.5 De Dienstverlener is gerechtigd om voor de Cursist/Opdrachtgever die zich buiten (Caribisch) Nederland bevindt aanvullende dan wel aangepaste voorwaarden tot betaling te hanteren dan die genoemd onder artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden. Hieronder kan onder andere worden verstaan dat betaling vooraf dient te geschieden. Deze aangepaste voorwaarden zullen tijdens het intakegesprek dan wel bij aanvang van de Overeenkomst tussen de Dienstverlener mondeling dan wel schriftelijk worden overeengekomen;

10.6 De Cursist/Opdrachtgever die zich buiten (Caribisch) Nederland bevindt en middels een banktransactie in vreemde valuta niet zijnde de Euro openstaande vordering(en) voldoet, neemt daarbij alle transactie- en verwerkingskosten volledig voor eigen rekening;

10.7 Wanneer de Cursist/Opdrachtgever een automatische incasso storneert, zal de Dienstverlener per direct een bedrag van €40 aan administratiekosten in rekening brengen. De Cursist/Opdrachtgever dient het gestorneerde bedrag en de administratiekosten zo spoedig mogelijk aan de Dienstverlener te voldoen;

10.8 De Dienstverlener kan van de Cursist/Opdrachtgever die één keer heeft gestorneerd verlangen dat deze in het vervolg vooraf betaalt. Dit wordt per mail gecommuniceerd.

 

Artikel 11. Annuleringsregeling

11.1 Annulering door een Cursist/Opdrachtgever kan uitsluitend schriftelijk of per e-mail geschieden binnen veertien dagen vóór aanvangsdatum van de Opdracht. De kosten voor de Opdracht zullen dan niet in rekening worden gebracht;

11.2 Indien de Cursist/Opdrachtgever binnen één week voor aanvang van de Opdracht dan wel tijdens de Opdracht annuleert, dan is de Dienstverlener gerechtigd het volledige bedrag in rekening te brengen zonder enige terugstorting van reeds betaalde gelden;

11.3 Bij tussentijdse opzegging van Overeenkomst door de Cursist/Opdrachtgever vindt geen restitutie plaats van hetgeen reeds voldaan is. De resterende gelden dienen alsnog binnen de afgesproken termijn door de Cursist/Opdrachtgever te worden voldaan;

11.4 Indien de Cursist/Opdrachtgever als gevolg van ziekte, aandoening of een medische calamiteit de Overeenkomst niet meer kan voortzetten, wordt de Cursist/Opdrachtgever- op vertoon van een medische verklaring of daaraan gelijk te stellen document- de mogelijkheid geboden de gemiste lessen in een ander tijdvak alsnog te volgen onder voorbehoud van het voortbestaan van de betreffende vorm van taalondersteuning, aanwezigheid van voldoende capaciteit en omstandigheden zijdens de Dienstverlener. Het andere tijdvak betreft de eerstvolgende maand;

11.5 Voor alle vormen van beëindiging, uitgezonderd de kosteloze annulering genoemd onder artikel 7.1, geldt dat de Dienstverlener gerechtigd is om hetgeen is verschuldigd in één keer opeisbaar te stellen.

 

Artikel 12. Verhindering

Bij verhindering zijdens de Cursist/Opdrachtgever, om wat voor reden dan ook, dient de Cursist/Opdrachtgever zich uiterlijk 24 uur voor aanvang van de les schriftelijk of telefonisch af te melden bij de docent zodat een vervangende les kan worden ingepland. Gebeurt dit niet, dan is de Cursist/Opdrachtgever het totale tarief van de betreffende les verschuldigd aan de Dienstverlener en vervalt het recht op inhaaluren genoemd onder artikel 6.3 van de Algemene Voorwaarden.

 

Artikel 13. No-show/te late afmelding

13.1 Indien de Cursist/Opdrachtgever niet komt opdagen (no show), is de Dienstverlener gerechtigd een heffingspercentage van 20% over het totaalbedrag in rekening te brengen. In afwijking van deze bepaling kan de eerste keer worden volstaan met een waarschuwing;

13.2 Indien de Cursist/Opdrachtgever te laat (minder dan 24 uur voor aanvang van de Opdracht afzegt, is de Dienstverlener gerechtigd een heffingspercentage van 10% over het totaalbedrag in rekening te brengen;

13.3 Indien de Cursist/Opdrachtgever 15 minuten te laat is, is de Dienstverlener gerechtigd om de Opdracht te annuleren en zal de Dienstverlener een heffingspercentage van 10% over het totaalbedrag in rekening brengen.

 

Artikel 14. Overmacht

14.1 Bij ziekte en/of verhindering van een docent voor meerdere sessies zal de Dienstverlener indien mogelijk voor een gelijkwaardige vervanger zorgen. Bij ziekte/en of verhindering van een docent voor één sessie, zal de Dienstverlener de Cursist/Opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen en in overleg zo spoedig mogelijk alternatieve data plannen;

14.2 Indien vervanging in de zin van artikel 14.1 niet mogelijk blijkt te zijn, zal de Dienstverlener de Cursist/Opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen en in overleg zo spoedig mogelijk alternatieve data plannen;

14.3 In geval van ziekte en/of verhindering van een docent heeft een Cursist/Opdrachtgever geen recht op (schade)vergoeding.

 

Artikel 15. Geschillenregeling

15.1 Alle klachten over (een onderdeel van een) door de Dienstverlener uitgevoerde Opdracht, die zich voordoen tijdens de lesperiode, dienen door de Cursist/Opdrachtgever binnen veertien dagen nadat de klachten zijn ontstaan aan de Dienstverlener gemeld te worden;

15.2 Klachten schorten de betalingsverplichting van de Cursist/Opdrachtgever niet op;

15.3 Alle geschillen, van welke aard dan ook- daaronder begrepen die, welke slechts door één der partijen als zodanig wordt beschouwd – tussen Cursist/Opdrachtgever en Dienstverlener, zullen onder uitsluiting van de competentie van iedere andere instantie worden beslecht door de bevoegde arrondissementsrechtbank of het kantongerecht Zeeland-West-Brabant locatie Tilburg.

 

Artikel 16. Aansprakelijkheid

16.1 De Dienstverlener spant zich in de cursussen, bijlessen en andere vormen van taalondersteuning naar beste inzicht en vermogen uit te voeren;

16.2 De Dienstverlener aanvaardt geen aansprakelijkheid jegens de Cursist/Opdrachtgever voor enige schade en is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst en schade door bedrijfsstagnatie;

16.3 De Cursist/Opdrachtgever is medeverantwoordelijk voor het adequaat inschatten van de bijlesdocent op inhoudelijk, sociaal en emotioneel vlak. De Dienstverlener voert naar beste inzicht de selectie van de docent uit, maar draagt hier geen verantwoordelijkheid over. Indien de bijlesdocent om wat voor manier dan ook na de eerste cursus/bijles of andere vorm van taalondersteuning als niet adequaat wordt beschouwd, zorgt de Dienstverlener voor een adequate vervangende docent. Dit valt onder de tevredenheidsgarantie van de Dienstverlener.

 

Artikel 17. Informatie- en gegevensverstrekking

17.1 Partijen verbinden zich ertoe ten volle samen te werken en elkaar desgevraagd alle informatie en inlichtingen te verstrekken die relevant zijn voor de goede uitvoering van de Overeenkomst in overeenstemming met hun wederzijdse behoeften;

17.2 De Cursist/Opdrachtgever vrijwaart de Dienstverlener voor gevolgen voortvloeiende uit het niet juist en/of onvolledig zijn van de gegevens.

 

Artikel 18. Toepasselijk recht

18.1 Op de tussen Dienstverlener en de Cursist/Opdrachtgever gesloten Overeenkomst is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De geschillen die uit deze Overeenkomst voortvloeien zullen eveneens naar Nederlands recht worden beslecht;

18.2 Onderhavige Voorwaarden zijn online inzichtelijk op de website van de Dienstverlener;

18.3 De Dienstverlener is te allen tijde gerechtigd de algemene voorwaarden te wijzigen

 

Artikel 19. Wijziging van de Algemene Voorwaarden

19.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen kunnen de Algemene Voorwaarden door de Dienstverlener worden gewijzigd. Wijzigingen van de Algemene Voorwaarden worden ten minste twee weken voor de inwerkingtreding bekendgemaakt aan de Cursist/Opdrachtgever;

19.2 Kennisgeving van de gewijzigde Algemene Voorwaarden geschiedt door middel van een persoonlijke e-mail en door mededeling op de website van de Dienstverlener.

 

Uitstekend!
4.4 met 21 reviews
Lees onze reviews op Trustpilot

Begin nu te werken aan je taalontwikkeling!

Optimus wenst van zodanige maatschappelijke betekenis te zijn dat het ontwikkelingsniveau van
de gemiddelde individu in onze samenleving toeneemt.